Na ulicach polskich miast można zaobserwować coraz więcej nowoczesnych środków transportu – elektrycznych rowerów, hulajnóg czy ciekawie wyglądających deskorolek. Te pojazdy często zyskują popularność jedynie w wąskich kręgach młodzieżowych subkultur. Inne wykorzystywane są tylko w specyficznych sytuacjach – nie ma zbyt wielu ludzi, którzy codziennie wypożyczają hulajnogi elektryczne. Z drugiej jednak strony elektrycznych rowerów możemy zaobserwować coraz więcej. Choć nie są popularne jak ich tradycyjni kuzyni, to coraz więcej osób rozważa inwestycję w taki rower, by wykorzystywać go jako podstawowy środek transportu.
Rowery elektryczne są szybsze od tradycyjnych, a także wygodniejsze – choćby przez to, że możemy się nimi poruszać ze stałą szybkością niezależnie od warunków terenowych czy naszej kondycji. Wspomaganie silnika elektrycznego pozwala nam stale jechać z prędkością dwudziestu pięciu kilometrów na godzinę, co jest trudne dla kolarzy-amatorów bez wsparcia silnika. Dzięki temu mogą zastąpić każdy inny środek transportu – samochód, komunikację miejską czy skuter – w codziennych dojazdach do pracy, na uczelnię czy na spotkania z przyjaciółmi. Zwłaszcza w miastach, gdzie tradycyjne pojazdy silnikowe skazane są na stanie w korkach, ale i w terenach luźniej zabudowanych, gdzie nie ma czegoś takiego jak transport publiczny – rowery elektryczne przychodzą z pomocą ludziom pozostawionym na pastwę losu.
Na zwrócić uwagę decydując się na rower elektryczny? Przede wszystkim na to, że wcale nie trzeba kupować nowego roweru – można przerobić swój zwykły rower na rower elektryczny. Wystarczy nabyć odpowiedni zestaw konwersyjny i zamontować go w rowerze. To proste. Ale czym się kierować przy wyborze zestawu konwersyjnego i elementów elektrycznych do roweru? Są dwie kluczowe rzeczy: silnik i akumulator.
Silnik elektryczny jest sercem roweru. Od jego mocy zależy, jak sprawnie będzie pracował nasz rower. Słabsze silniki mogą sprawdzić się w rekreacyjnej jeździe po mieście, jednak na ekstremalne górskie wyprawy warto mieć porządny silnik elektryczny do roweru 2000w. Taka moc pozwoli na pokonanie każdego wzniesienia w każdym terenie, nawet najtrudniejszym.
Poza mocą należy też zwrócić uwagę na miejsce mocowania silnika. Istnieją dwa rodzaje silników – mocowane centralnie lub na kole. Na pierwszy rzut oka różnią się przede wszystkim ceną, gdyż te montowane centralnie są znacząco droższe. Jednak różnica w cenie nie bierze się znikąd. Rowery z centralnie mocowanym silnikiem są dużo stabilniejsze, gdyż ich środek ciężkości znajduje się bliżej geometrycznego środka roweru. Nie da się tego odczuć w standardowej, rekreacyjnej jeździe po mieście, jednak w górach może mieć to znaczenia.
Podobnie na stabilność i wyważenie roweru wpływ mieć będzie umiejscowienie baterii. Bateria, a raczej akumulator, to najcięższy element roweru elektrycznego. Zależnie od jej pojemności i mocy będziesz mógł ładować ją rzadziej, warto więc zainwestować w porządną, pojemną baterię.